Pouť po vlasti rodné

3. července 2016 v 18:56 | Vaše Anny |  Ze života
Již téměř dva týdny mne dělí od poslední povinné zkoušky na mé milované škole, čili si mohu konečně užívat zaslouženého volného času. Avšak pohlédnu-li na své dovolenkové plány, už teď je mi jasné, že celé léto budu mít patrně pěkně rozlétané. Létání "po všech čertech" jsem ale započala důstojně a poklidně na společném výletě s rodiči. A jako správní vlastenci jsme se opět vydali obdivovat krásy naší republiky. Po absolvování květnové cesty do Brna a krátké návštěvy této moravské metropole jsme se však rozhodli nevzdalovati se příliš od našeho domova. Pro pěknou a kulturně náročnou dovolenou nám tak postačilo vcelku blízké okolí Prahy, konkrétně mohu jmenovati místa jako Brandýs nad Labem, Stará Boleslav, Nymburk, Loučeň nebo i lázeňské město Poděbrady. Vzhledem k tomu, že nejsem absolutní příznivec blogového "deníčkování", samozřejmě jsem si i do tohoto článku připravila inspirativní oděvy, ve kterých jsem tyto tři plně nabité dny strávila.

Den první - dáma městská prvorepubliková
klobouček = Fler, zřejmě originál 1930s
šaty = Fler, originál 1930s
gobelínka = nový přírůstek - Art Deco Galerie Mili Vávrové v Praze, originál 1930s
střevíce = Deichmann

V tomto outfitu jsem se rozhodla vydati na cestu. Důvody volby byly zcela prosaické - šaty z bílé madeiry se příliš nemačkají, takže cestu autem přežily zcela obstojně, navíc první den bylo největší horko a tak se světlá barva a děrovaný materiál hodil ku počasí více než dobře. Asi si vybavujete, že je nejčastěji nosím s mým zbožňovaným meziválečným slamákem z Paříže, avšak proč zde abscentuje je dobře pochopitelné - ani sebevětší dobová dáma nemá sílu si celý den na výletě přidržovati takový klobouk při každičkém zafoukání větru, navíc slamák je samozřejmě křehký a jeho přeprava složitější. I proto jsem volila raději třicátkovou lodičku s gumičkou, která se dá bezpečně připinetkovat do účesu. Také kabelka musí do outfitu zapadat a tak jsem musela chtě nechtě vyměnit i oblíbený proutěný košíček, který by se k málo "vyletněnému" oblečení jen pramálo hodil. Navíc pojme málo věcí a musí se neustále držet jedním způsobem, což je na delší cesty také vyčerpávající. Prim jednoduše barevnému oblečení tedy hraje bohatě zdobená gobelínka, jejíž červené květy dokonale ladí s kloboukem a černé pozadí zase s praktickými střevícemi s přezkou (jediná nedobová součást oblečení - bráti si na výlety dobovou obuv je přespříliš riskantní krok, který se může nepěkně vymstít)

Takto oděná jsem zavítala například na zámek v Brandýse nad Labem nebo do města Stará Boleslav. Při drobném nákupu v Tescu jedna paní neodolala a šla si mne i vyfotit :D

Mimo jiné jsme navštívili i slavnou studánku v Kersku, ze které údajně pil i Alois Jirásek...

Anny tropí hlouposti aneb dobové šaty z vás suchara nedělají

Ubytovali jsme se v jímavém komplexu statku, kde nechyběly ani zahrady či jezírko se zlatými kapry

Na statku, kde člověk nemusí pracovat je vždycky krásně

Anglická lady s koněm. Ano, vypadala jsem na farmě jako blázen, ale co už...

Mezi zvířaty nedělám rozdíly, s kozlem byla nakonec větší legrace :D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den druhý - Mladice z Protektorátu
šaty = F&F, ale už asi před čtyřmi roky
pásek = po matce retro
kabelka = Fler, originál 1930s/1940s
kedsky = (neoriginál, takže vlastně jen obyčejné KECKY :D) New Yorker, tuším

Vzhledem k tomu, že další den jsme měli slušně našlápnuto na samé "přírodní" výlety, musela jsem se ve své formální dobovosti značně zkrotit. Vyřešila jsem to ale šalamounsky - když nemohu být dámou prvorepublikovou, udělám ze sebe naopak obyčejnou mladou holku z dob Protektorátu. Výsledek můžete posoudit sami. Krátké šaty jsou sice poněkud bedlovské, avšak pro léto a mládí v první polovině čtyřicátých let celkem nic neobvyklého. Bílé ponožky a černé kedsky/kecky/tenisky, ať už je to cokoliv, jsou už snad čtyřicátková klasika pro jakékoliv jarní a letní radovánky sportovní či výletní. Je zřejmé, že ani sebeméně elegantní klobouček do tohoto rozverného stylu nezapadá, na plstěný baret je samozřejmě již příliš horko, a tak jsem účes vyřešila pouhými volně splývajícími nakadeřenými vlasy nahoře ledabyle sepnuté velkou mašlí. Černé brýle mají dodávat trochu toho moderního nadhledu, přestože v zahraničí 40. let byly podobné typy brýlí zcela běžnou záležitostí. Jediné na čem by se dalo ještě trochu "ubrat" je paradoxně jediný dobový prvek - třicátková kabelka do ruky, nicméně je mi příjemná, praktická a musela být zkombinovatelná ještě s jiným outfitem.
Myslím, že pohodlnost tohoto oděvu je zaručená a ni na dobovsti nijak nestrádá.

První fotka tohoto dne pochází z areálu Botanicus, který se nachází ve vísce Ostrá. Zmíněný komplex se skládá z poměrně zdařilé nabodobeniny středověkého městečka, které žije řemesly, a dále z velkého prostoru plného zahrad. Uznejte sami, že mořit se v křivolakých kamenných uličkách v jiné než ploché obuvi, by bylo učiněné sebemrskačství...

Kočka se strašlivým výrazem (a to kočky miluji!) mne pronásledovala skoro po celou dobu prohlídky městečka. Zcela jistě šlo o proměněnou čarodějnici, to mi už nikdo nevymluví. S jejím upřeným pohledem na mě je můj výraz o to rozpačitější a nervoznější...

Prohlédnout jsme si ale přišli hlavně velké zahrady, které se nacházejí za středověkým městečkem

Narozdíl od mé matky ale nejsem květinovým nadšencem, tak jsem si hlavně užívala prapodivných laviček a příjemného slunce

Výstava moderního umění zaujala mojí duši umělcovu asi nejvíce

Ale záplava přenádherných levandulí obměkčila i moje ke květinám jinak zcela chladné srdce...

Nedaleko areálu se naštěstí nacházelo i malé přírodní koupaliště, kde jsem měla příležitost ozkoušet své nové plavky - jsou samozřejmě nedobové, obyčejné z F&F, nicméně do stylu zapadají celkem pěkně. Americké 1940s/1950s, řekla bych.

Odpoledne jsme měli nachystanou ještě prohlídku skanzenu v Přerově. Ano, další historie, plus pro mě!

Stavební materiál mě ale příliš nezaujal. Jde o tzv. vepříky - směs hlíny a slámy. No a dřívějších časech to nebyla hlína... název mluví za vše (a můj zhnusený výraz také) :D

Opět tak trochu tropení hloupostí :D Ale to dobové kolo by se opravdu hodilo!

Smích mě ale lehce přešel potom, co jsem v další roubence našla sbírku Ivy Hüttnerové, samozřejmě sbírku dámských dobových oděvů a doplňků. Vždycky nějak nemohu vydýchat, když se mi něco líbí a nelze si to zakoupit :D Tak se alespoň společně pokocháme a pozávidíme...

No tak už raději konec snění. A my jsme na samý závěr dne navštívili ještě lázeňské město Poděbrady.

V zámecké předzahrádce zrovna probíhala zajímavá výstava, která pojímala srdce každého státu Evropské Unie. Mě samozřejmě nejvíc zaujalo to mé - Maďarské

Vtipná byla i dobová satirická vývěska. Pod pozvánku na schůzi členů Hitlerjugend autor raději umístil oznámení, že plakáty nejsou skutečné. Snad někdo nechtěl schůzovat ...?!

Den třetí - Opět dobová lady, 1940s rules!
klobouk = Art Deco Galerie Mili Vávrové v Praze, originál 1940s
šaty = Studio Vintage v Praze, originál 1940s
pásek = po matce retro
kabelka = Fler, originál 1930s
střevíce = originál od Vietnamců :D

Sobota, která krátkou dovolenou zakončovala, se naštěstí zase nesla v duchu putování po městech a zámcích. Proto jsem opět mohla zvolit úbor hodný dámy, avšak přesto velmi pohodlný. Skvěle jsem ocenila především hedvábné dobové šaty, za nic na světě bych je v horku nevyměnila za nějaké umělé materiály!

První fotografie pořízená před hradbami města Nymburk.

Poslední, co jsme na výletě navštívili byly zámky Loučeň a Křinec.
Poté už jsme se poněkud unavení vypravili na nedlouhou cestu domů...

Doufám, že se vám můj dovolenkový článek líbil, snažila jsem se minimalisovat text a nešetřit fotografiemi. Teď mám asi nějakou dobu od výletů pokoj, tedy kromě těch "pracovních" za mojí milovanou Omegou. V září potom plánujeme rodinnou dovolenou v Římě a okolí, tak uvidím, zda to vůbec bude stát za reportáž, ale předpokládám, že ano!

A co vy? Kde jste byli a kam se ještě chystáte? Jak trávíte své volno? Ráda se inspiruji i já :)

1 člověk ohodnotil tento článek.